I del 3 i Carlgren & Marton(2007) tas hanterandet av elevers problem upp. Ett mycket intressant avsnitt som visar att den dåliga ekonomin är anledningen till att skolan ser ut som den gör idag. Carlgren & Marton önskar att det fanns mer tid till samtliga elever och deras behov. Att de som har det svårt skall få extra hjälp och de som har det lätt för sig ska få nya utmaningar som kan sporra deras utveckling. De elever som inte är ämnade för att lära sig teoretiskt borde inte vara tvingande till det utan borde få möjlighet till annan undervisning. Under min VFU upptäckte jag många brister på den skola jag praktiserade på. Bland annat många av dessa ovan, hade klasserna varit mindre, hade det funnits fler stödgrupper osv hade nivån och resultaten höjts betydligt. Men också elevers själar, självförtroenden och humör hade mått mycket bättre. Jag förstår att staten måste dra ner på resurserna i dessa dåliga tider men man måste tänka efter både en och två gånger när man dra ner resurserna till skolan. I skolan befinner sig de ungdomar som skall utgöra vår framtid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar